Masterclass Amerikaanse presidentsverkiezingen boeken in 2016?

Voor masterclasses of workshops voor uw evenement over de Amerikaanse presidentsverkiezingen van Kirsten Verdel kunt u hier terecht voor boekingen. De Rotterdamse Kirsten Verdel was de enige buitenlandse stafmedewerker van Barack Obama tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2008. In een boeiend en persoonlijk verhaal beschrijft Verdel hoe ze samen met haar collega’s probeerde om na acht jaar Bush weer een Democraat in het Witte Huis te krijgen. Tevens biedt zij een unieke inkijk in de organisatie en werking van Amerikaanse presidentscampagnes.

In de voor u op maat gemaakte masterclass (voorkeur duur: 1 tot 1,5 uur, afwijkende tijden zijn mogelijk) kunnen onder andere de volgende onderwerpen aan bod komen:

  • Hoe zitten campagne-organisaties in Amerika in elkaar?
  • Welke strategische overwegingen maakte Obama in 2008?
  • Wat doet Hillary nu anders dan in 2008 en waarom waren caucussen toen beslissend?
  • Hoe ziet een presidentscampagne op een landelijk hoofdkwartier er van dag tot dag uit?
  • Wat is de reden dat het Republikeinse veld zo’n puinhoop lijkt te zijn in 2016?
  • Welke strategie zat achter de slogan ‘yes we can’?
  • Welk type kandidaat wint in meer dan 95% van alle Amerikaanse verkiezingen?
  • Wat is het belang en de geschiedenis van de persoonlijke benadering in Amerika?
  • Welke lessen kunnen Nederlandse partijen, bedrijven en andere organisaties hier van leren?
  • Wat is het belang van rapid response en opposition research?
  • Hoe invloedrijk is canvassen en kan dat in Nederland ook?
  • Wat weten campagnes eigenlijk over hun kiezers? (spoiler: meer dan 1000 dingen per Amerikaan)
  • Wat zijn SuperPACs en waarom bedreigen zij de democratie?
  • Hoe werkt het proces met delegatieleden in de presidentsverkiezingen?
  • Hoe veel geld gaat er om in een Amerikaanse campagne en hoe verhoudt zich dat tot Nederland?
  • Een inkijkje in het best bewaarde geheim van de Obama-campagne: vertrouwen en verantwoording
  • Hoe om te gaan met de media in een tijd van informatie overkill?
  • Wat is de DCCC en welke rol speelt deze organisatie bij verkiezingen?
  • Hoe valt het succes van Trump te verklaren?
  • Waarom is de verkiezingscampagne van 2016 zo anders dan voorgaande jaren?
  • Hoe ziet Trump’s campagneorganisatie er uit?
  • Wat is de geschiedenis van Hillary Clinton?

 
Achtergrond

De unieke kijk achter de schermen in de war room van de Democraten begon in 2005, toen Verdel door PvdA-Tweede Kamerlid Peter van Heemst werd gevraagd om zijn campagne te leiden voor de Rotterdamse gemeenteraadsverkiezingen in 2006. Aansluitend werkte Verdel in de landelijke en provinciale PvdA-verkiezingscampagnes, wist met een bliksemactie oud-minister Klaas de Vries op een verkiesbare plek voor de Eerste Kamer te krijgen, om ten slotte na omzwervingen door China en Sierra Leone met de prestigieuze Sauvé Scholarship naar Canada te vertrekken.

In haar verhaal beschrijft Verdel hoe ze werd gevraagd om als campagnestrateeg voor Obama aan het werk te gaan. Ze werkte in het campagneteam onder andere aan rapid response, opposition research en aan Obama’s debatvoorbereiding. In een gedetailleerd verslag beschrijft ze hoe de strijd om de verkiezingen steeds negatiever werd. Op meeslepende wijze legt ze uit hoe de Democraten alle aanvallen desondanks wisten af te weren.

Kirsten Verdel (Leiderdorp, 1978) is bestuurskundige, politica en campagnestrateeg. Ze publiceerde over de verkiezingen voor het Financieele Dagblad en Vrij Nederland en was te gast bij onder andere Pauw & Witteman, EenVandaag, BNR, Radio 1 en NOVA. Ook schreef zij een boek over de campagne: Van Rotterdam naar het Witte Huis.

Voor boekingen of meer informatie: bel 0624-524437, of mail naar loc@ipimuu.org.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *