Pinkpop wordt kapot gemaakt, maar door wie?

De geruchten zijn dat Rock Werchter, het grootste festival in België, afgelopen weekend 21.000 kaarten verkocht heeft voor de editie van dit jaar. Met talloze topacts als R.E.M., Foo Fighters, Chemical Brothers, Rammstein, Greenday, Queens of the Stone Age en Snoop Dogg mag dat geen verrassing zijn. Maar ook de iets minder grote namen zijn in grote getalen aanwezig (Pennywise, NIN, Soulwax), evenals verfrissende nieuwkomers (The Tears, Keane) en zelfs een aantal legendarische acts uit lang vervlogen tijden (New Order, Kraftwerk, Elvis Costello). En dan noem ik nu in alle categorieën slechts enkele namen op. Werchter zal net als voorgaande jaren zeker uitverkocht raken.

Pinkpop daarentegen heeft een andere geruchtenstroom op gang gebracht. De voorverkoop van het Nederlandse Pinkpop dat dit jaar voor de 36 keer wordt gehouden zou na een maand pas op 4.000 kaarten staan. Hiermee lijkt een herhaling van het fiasco van vorig jaar te ontstaan. Vorig jaar reisden slechts 35.000 bezoekers af naar Landgraaf. The Prodigy en Faithless zijn de enige echt grote namen dit jaar en verder zit het programma vol met relatief kleine, soms ronduit onbekende acts.

Waar Pinkpop met mindere namen 95 EUR kost, inclusief camping, is Werchter 120 EUR. En dan moet er nog 15 EUR extra betaald worden voor de camping. Toch gaat de voorverkoop van dat laatste festival veel sneller. De affiche is dan ook veel uitnodigender, hij is breder en rijker geschakeerd. Het programma van Pinkpop kan ronduit slecht genoemd worden, met een daardoor relatief te hoge prijs en de concurrentie van Werchter met zoveel meer grote én kleine namen is moordend. Veel Nederlanders zullen naar Werchter uitwijken dit jaar.

Wie is er nu schuldig aan de teloorgang van Pinkpop? Jan Smeets? Of Mojo? Want dat lijken de twee opties te zijn. Op papier bestaat er slechts een samenwerkingsverband tussen Mojo en Smeets (de productie is nog steeds in handen van Buro Pinkpop), maar in de praktijk runt Mojo de show. Vorig jaar meldde Smeets zelf al dat er gesprekken zijn met overname-kandidaten. Of Clearchannel -waar Mojo onderdeel van is- een van die kandidaten is, daar deed hij min of meer vaag over. Maar welke andere kandidaten zouden er kunnen zijn? Clearchannel is al jaren op weg naar het absolute monopolie in de muziek-industrie.Wellicht dat ze het festival dit jaar laten klappen zodat Smeets het voor een appel en een ei weg moet doen aan Mojo/Clearchannel. Ik zal niet verbaasd zijn.

Het is alleen wat vervelend dat ik het bij bovenstaande vermoedens moet houden. Feiten lijkt niemand te weten. Wat mij overigens ook weer doet denken aan de inval bij Mojo door de NMa, in februari vorig jaar. Daar hebben we ook niets meer van gehoord… Het onderzoek schijnt nog te lopen, maar resultaten?

En ondertussen gaat het Mojopolie gewoon door. En ik naar Werchter.

This entry was posted in Muziek, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*