KPN en privacy, een onmogelijke mix?

Het is op ‘Beltest’. Na het ingeven van een telefoonnummer is te zien van welk abonnement de eigenaar van dat nummer momenteel gebruik maakt en welk abonnement er naar aanleiding van het belgedrag eigenlijk door KPN wordt aangeraden. Dat dit eigenlijk privacy-gevoelige informatie is, deert KPN kennelijk niet zoveel, want op klachten reageert KPN met deze boodschap:

‘KPN biedt de tool aan als service naar onze klanten. Tijdens de actieperiode kunnen alle klanten heel eenvoudig online een advies opvragen over het beste BelPlus pakket, zonder ingewikkelde inlog-procedures. Om uw privacy zoveel mogelijk te beschermen is er een beveiliging ingebouwd, waardoor vanaf één IP-adres maar zeer beperkt gebruik gemaakt kan worden van het advies. Wordt vaker een advies opgevraagd dan blokkeert de BelTest. Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd.’

Zeer beperkt blijkt overigens drie keer te zijn.

KPN kwam al eerder negatief in het nieuws met betrekking tot privacy, toen bekend werd dat geheime nummers helemaal niet zo geheim blijken te zijn. KPN verkoopt deze nummers namelijk door aan derden, met als motivatie mee te willen gaan ‘met de ontwikkeling in de maatschappij en ten aanzien van marketingcommunicatietechnieken‘. KPN stelt hierover verder: ‘In het algemeen is dit in het belang van de klant, die door het beschikbaar zijn van accurate en actuele gegevens, toegang krijgt tot voor hem interessante commerciele gegevens.’

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*