Alles gaat altijd tegelijk kapot… en dan?


Dingen gaan nooit in eenzaamheid kapot. Net zo als al het goede in drieën komt, geldt dat ook voor het stuk gaan der dingen. Nu ja, bij ons gingen er zelfs vier zaken kapot in een tijdspanne van ongeveer 10 dagen. Om te beginnen onze gloednieuwe Samsung Galaxy S5, toen de stofzuiger, vervolgens de wasmachine en uiteindelijk het sluitmechanisme van de vuilnisbak. Oh ja, eigenlijk mag ik ook nog wel de misbakken mama mia noemen, waarna we ook in aanraking kwamen met een klantenservice.

De afhandeling van garantiezaken blijft altijd boeiend, dus daarom in het kort even hoe het ons met deze vijf zaken verging.

1. Samsung Galaxy S5. Bedrijf: T-Mobile.
In eerste instantie leek T-Mobile ons netjes meteen een nieuwe telefoon te geven, vervolgens ging het mis doordat ze een tweedehands kapotte telefoon leverden en de ‘oude’ nieuwe telefoon zogenaamd niet meer konden traceren, uiteindelijk kwam het door ophef op Twitter en Facebook pas goed, toen kregen we ineens heel snel alsnog netjes een gloednieuwe telefoon (zie ook http://www.locuta.nl/t-mobile-heeft-mijn-telefoon-gestolen/).

2. Stofzuiger. Bedrijf: Philips.
De stofzuiger had ineens nul zuigkracht meer. Filters waren schoon, verder niks te zien. Philips gebeld. Zouden terugbellen, maar deden dat niet. Dus weer stennis geschopt op social media. Ook daar net als bij T-Mobile direct reactie. De stofzuiger is inmiddels opgehaald voor reparatie. Ongebruikelijk vermoedelijk, want een nieuwe sturen is denk bijna net zo duur?

3. Wasmachine. Bedrijf: Siemens.
Midden in een was viel de stroom weg. Een paar keer stekkers verwisseld, waarna een paar seconden lang de stroom terug kwam, maar daar hield het ook mee op. Dus Siemens gebeld: die stuurden twee dagen later iemand langs. Om aankoopbonnen werd niet eens gevraagd, alleen globaal wanneer ik de wasmachine had gekocht. Er bleek een stuk elektronica defect te zijn. Nog een paar dagen later was dat onderdeel, dat in Duitsland besteld moest worden, binnen. En de wasmachine werkte meteen weer perfect.

4. Mama mia’s Bedrijf: Pepsico.
Een misbakken mama mia in een chipszak, iets ergers bestaat natuurlijk niet op deze planeet. Vol heimwee naar vroeger, toen je dat soort dingen direct bij de chipsfabrikant meldde omdat je dan soms een hele dóós chips thuis gestuurd kreeg besloten we voor de gein (na veel hilariteit met het kraambezoek waar de mislukte chips was ontdekt) om weer eens een teleurgestelde brief te sturen naar de fabrikant van mama mia’s. Dat bleek Pepsico te zijn. Toch een soort teleurstelling, voor mij als Coca Cola fan. De tijden bleken veranderd: we kregen een excuusbrief en een tegoedbon om de schade te dekken: 1,50 EUR. Nu ja, wel terecht eigenlijk. Maar vroeger was dus inderdaad alles beter. 😉

5. Vuilnisbak. Bedrijf: Brabantia.
Dit was weer een echt probleem. De deksel van de vuilnisbak wilde niet meer dicht, het sluitingsmechanisme bleek ineens stuk te zijn. Dus hup: naar de site van Brabantia en zoeken naar garantie, want de bak was amper meer dan een jaar oud. Op de site van Brabantia blijk je aan te kunnen geven dat je garantie hebt, zonder dat je daar verder enig bewijs van hoeft aan te leveren. Waarschijnlijk omdat Brabantia spullen niet snel stuk gaan en de garantie op veel producten 5 tot maar liefst 15 jaar is: vrijwel iedereen valt sowieso wel binnen de garantieperiode, dus waarom moeilijk doen, denken ze daar misschien. Het kapotte elementje was zo besteld en viel twee dagen later in de brievenbus. Probleem opgelost.

Al met al best suf dat er vier dingen in zo’n korte tijd stuk gingen. Ik hoop dat het daar even bij blijft (bedacht me net dat we zélf in die periode ook nog stuk zijn geweest: flink ziek geweest een paar dagen…). Qua klantenservice slaat de meter door richting positief. Alleen wel jammer dat het er soms verdacht veel op lijkt dat je tegenwoordig pas na herrie te schoppen op social media écht goed wordt geholpen. Dat is wat sneu voor al die mensen die daar niet op zitten, of die minder assertief zijn…


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *