De bureaucratische hel die Eneco heet


Eneco is pure Kafka.

Vorige week kreeg ik mijn jaarnota. Al zes jaar lang staat daar op dat het een MKB nota is, terwijl ik nog nooit een MKB’er ben geweest. Al zes jaar lang bel ik ze om te melden dat ik gewoon als particulier benaderd moet worden en al zes jaar beloven ze dat te doen. Guess what… dat is dus nog steeds niet gebeurd.

Maar dit jaar werd het allemaal nog leuker. Ondanks het feit dat mijn verbruik in 2011 lager was dan in 2010, wordt mijn maandtermijn nu met maar liefst 30% verhoogd. Daar wilde ik graag tekst en uitleg over. Lees even mee wat er gebeurde:

Dit zijn de feiten:
– Mijn energierekening is altijd vrij laag, ik betaalde vorig jaar 83 EUR per maand.
– Bij de jaarafrekening bleek dat iets te weinig, ik moest over het hele jaar ruim 63 EUR bijbetalen. Kortom: eigenlijk had ik 88 EUR per maand moeten betalen.
– Mijn verbruik was in 2011 echter wel lager dan in 2010.
– ‘ DUS’ moet ik in 2012 ineens 108 EUR per maand gaan betalen… (?????), een stijging van 30%.
Dat snapte ik niet, dus ik bellen met Eneco.

Eneco zegt dat die stijging is gebaseerd op:
– Mijn historisch verbruik
– Het feit dat ik moest bijbetalen omdat ze het maandbedrag te laag hadden ingeschat kennelijk
– Gestegen energieprijzen

Dus ik weer:
– Uit mijn historisch verbruik is af te leiden dat ik steeds mínder energie verbruik
– Ik moest maar 5 EUR per maand bijbetalen om de rekening van 2011 kloppend te krijgen, maar moet nu ineens 25 EUR per maand meer gaan betalen?
– Vraag aan Eneco: hoeveel zijn die prijzen gestegen dan?

En op dat laatste wisten ze het antwoord niet! Ze konden me niet uitleggen welke tarieven er precies met hoeveel procent omhoog waren gegaan. Ze wisten ook niet of een stijging van 30% gebruikelijk was (alsof ze nooit andere klanten aan de lijn krijgen??)

Natuurlijk kan ik het maandbedrag omlaag laten bijstellen, maar op dit moment heb ik geen idee of dat verstandig is, omdat ik dus geen enkel zicht heb op wat de prijzen voor 2012 zijn in vergelijking met 2011. Dat heeft ook weer alles te maken met de volstrekte onleesbaarheid van de jaarnota. Ik heb er echt een half uur naar zitten staren, maar er is geen touw aan vast te knopen. Zeker niet als je een vergelijking in verbruik/prijzen wilt maken met andere jaren.

Ik heb voor de lol de volledige nota maar eens onder deze blog gehangen. Wat een zooitje.


3 responses to “De bureaucratische hel die Eneco heet”

  1. Beste Kirsten,

    In uw blog op deze website lees ik dat er bij u onduidelijkheid bestaat over het berekende termijnbedrag op de jaarnota. Ook melden we al langere tijd “MKB” op uw nota’s, ondanks dat u ons heeft aangegeven dat het om een particuliere aansluiting gaat.

    Ik kan me goed voorstellen dat u graag duidelijkheid wilt over het berekende termijnbedrag. Vooral omdat uw energieverbruik is gedaald en we uw termijnbedrag toch hebben verhoogd. Graag kom ik met u in contact om u duidelijkheid te geven over deze kwestie. Als u dit op prijs stelt, mailt u mij dan uw klantnummer via onlineservice@eneco.nl. U ontvangt dan ook geen “MKB” nota’s meer.

    Ik zie uw reactie graag tegemoet!

    Mike, medewerker Eneco

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *