In 5,5 uur van Amsterdam naar Rotterdam. Met dank aan Interliner, de NS, GVB, Connexxion, Marja, Petra en mijn vader


Zo. Daar ben ik weer. Wat een gedoe gister. Typisch zo’n dag waarover je twintig jaar na dato op verjaardagsfeestjes nog in geuren en kleuren over kunt vertellen. Of niet. Het heeft bij mij uiteindelijk tot diep na middernacht gekost voordat ik thuis was. Het begon allemaal om 16:17 uur

Vertrek: 16:17 uur
1. Wandelen van Herengracht naar Amsterdam CS (alleen)
2. Metro van Amsterdam CS naar Duivendrecht (alleen)
3. Trein van Duivendrecht naar Schiphol (met David en Vincent van XS4ALL die ik tegenkwam)
4. Bus van Schiphol naar Leimuiden (idem)
5. Auto van Leimuiden naar Leiden (mijn vader haalde ons op vanuit Roelofarendsveen, we namen nog een meisje mee)
6. Bus van Leiden naar Den Haag CS (alleen)
7. Auto van Den Haag CS naar Rotterdam (Marja en Petra kwamen me met de auto halen vanuit Rotterdam. We namen nog twee meisjes mee vanuit DH)
– inmiddels 21:45 uur. Tijd voor een lange tussenstop bij cafe Struisenburg- (eindelijk!)
8. Auto van Struisenburg naar Rotterdam CS (daar stond mijn fiets)
9. Wandelen van Rotterdam CS naar huis (mijn fiets stond niet op CS. Ik dacht dat hij gestolen was, pas thuis bedacht ik me dat ik ‘s morgens vanaf Blaak was vertrokken. Maar goed, geen fiets, dus dan maar een taxi. De ENIGE taxi op CS weigerde me mee te nemen!)
Aankomst: 01:15 uur

(en oh ja: Herman en John nog bedankt voor de aangeboden lift. Die vroegen mij of ik al vervoer had vanuit Den Haag) 🙂

Inmiddels zit ik weer in de trein als ik dit schrijf, onderweg naar Amsterdam. Alles is nog steeds ontzettend vertraagd, maar rijdt weer. Al met al bleek gisteren maar weer hoe slecht Nederland voorbereid is op dit soort crises. Ook al wisten we dankzij het KNMI al behoorlijk ruim van tevoren dat het hard zou stormen.Het Nationale Crisis Centrum was al snel niet meer bereikbaar op www.crisis.nl. Het speciale 0800-nummer gaf alleen maar een ingesprekstoon, vertelde iemand op Den Haag CS me. Berichten over ‘wat te doen’ waren tegenstrijdig: ‘Ga vroeg naar huis, wacht niet tot 5 uur zodat alles dan tegelijkertijd stil komt te staan’ tegenover: ‘Ga niet naar buiten, blijf binnen’. Ook waren er nauwelijks tot geen extra bussen voor de vele gestrande treinreizigers. Wat er wel was, waren honderdduizenden mensen die vast stonden in files of op NS-stations. En dan voortdurend de radioberichten met alleen maar: ‘Ga niet op reis’. Ze vergaten daar in Hilversum en omstreken even dat er al vreselijk veel mensen op weg waren, die informatie wilden hebben over hoe ze thuis moesten komen. Maar die informatie kwam niet. Op Amsterdam CS werd rond half 5 verteld dat er geen treinen meer reden vanuit de regio Amsterdam. Terwijl er vanaf Duivendrecht nog wel treinen vertrokken. In Den Haag CS werd meegedeeld dat er geen enkele bus reed. Terwijl zo goed als alle bussen gewoon vertrokken, nog geen 50 meter verderop. De pakweg 200 reizigers die om 21:00 uur nog op Den Haag CS waren, zaten vast als ze de stad uit wilden richting oosten of zuiden. Maar waar op televisie uitgebreid te zien was dat er in Utrecht veldbedden werden neergezet, daar was in Den Haag niets geregeld. Alle hotels zaten vol en het enige wat werd omgeroepen was dat er gratis kopjes koffie beschikbaar waren. Een boodschap die elke minuut werd herhaald. Als er al bedden zouden komen, dan pas na middernacht. Terwijl de NS toen al wist dat er echt geen treinen meer zouden rijden. Waarom is trouwens alleen de NS met dat soort zaken bezig? Als het een nationale crisis is, moeten er dan niet andere hulptroepen worden ingeschakeld die dit soort mensen uit de brand helpen? Wat als het had gevroren?

Natuurlijk, een deel is overmacht. Maar Nederland staat erom bekend zaken tot in detail te organiseren. 34.838.922 vergaderclubjes can’t be wrong. Maar als puntje bij paaltje komt, staat heel Nederland op zijn kop bij zo’n storm. Geen treinen. Nauwelijks bussen. Slechte informatie. Ongekend lange files. Chaos!

Dan toch nog even een positieve noot. Op de hele route die ik gisteren heb afgelegd, heb ik fantastisch werk gezien van ambulances, brandweer en politie. In Amsterdam en Den Haag waren omgevallen bomen en weggeblazen platen keurig afgezet met linten. De politie leidde het verkeer de juiste kant op bij Leimuiden, waar de verkeerslichten waren uitgevallen. De brandweer was overal op televisie te zien bij zojuist omgevallen bomen, hijskranen en andere niet-windbestendige zaken. Top! Dat ging gelukkig wel goed, zover ik het heb gezien!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *