Nog meer motorpech..


Vanmorgen bracht ik mijn Honda naar Huybers motoren in Schijndel, op 1:20 uur rijden, voor klein onderhoud. Daar bleek ter plekke dat er een spijker in mijn achterband zat. Toen ze die een beetje bewogen, hoorde je direct gesis. Dat ging dus niet goed; dus de band moest vervangen worden of gefixed. Dat laatste zou 37,50 kosten. Een nieuwe band 179 EUR. Ik koos voor het fixen, want qua profiel kon de band nog duizenden kilometers mee. Zo gezegd, zo gedaan.

Daarna reed ik naar Amsterdam, waar ik naar de IDFA zou gaan. Na een paar uur daar moest ik een paar kilometer door de stad heen. Dus wilde ik mijn motor pakken. Wat bleek: achterband helemaal leeg! En dat terwijl ik midden op het Leidseplein stond. Ik belde Huybers (dicht) en wist echt even niet wat ik moest doen. Ik vroeg op Twitter en Motor-Forum om hulp en kreeg direct veel tips. Ik meldde expres niet de exacte locatie waar ik stond, omdat ik bang was dat ik misschien enkele dagen daar zou moeten staan, en voor je het weet leest een of andere figuur dat die denkt: mooi, motortje ophalen. Je weet het niet…

Ik voelde me erg gefrustreerd, want het leek er dus gewoon op dat de band niet goed gerepareerd was, waardoor ik nu in de problemen zat (ze hadden de spijker eruit gehaald en de band gevulkaniseerd). Zeker wist ik dat niet, misschien was er door een bizar toeval wel een nieuw gaatje.

Tips waren oa: rijd naar een tankstation. Maar de band was echt te leeg, plat. Dat ging echt niet. Ook werd er gezegd: doe iets met schuim. Maar er was geen tankstation in de buurt om dat te halen. Trailers werden geopperd van MF’ers, maar concrete voorstellen daartoe waren er niet echt. Ook werd de ANWB geopperd, maar daar was ik geen lid van en als je ter plekke lid wordt moet je alle kosten betalen (pas na 8 dagen ben je in feite echt verzekerd voor pech), wat ik erg onrechtvaardig zou vinden, want als de band gewoon goed gefixed was geweest -waar ik voor had betaald!- dan was er niks aan de hand geweest. Intussen moest ik alles op het forum en Twitter posten via mijn iPhone, waarvan de batterij zo goed als leeg was. Ik kon dus maar sporadisch reageren. Ook vervelend. En lastig typen overigens.

Ineens kwam er de tip: ‘Bel Honda Assistance’, want iemand had gezien dat mijn Honda pas een jaar oud was en bedacht zich dat die dan onder de standaard Honda garantie viel die ook lekke banden dekte! Dat was de gouden tip: ik belde en jawel… de wegenwacht werd gestuurd via hen!

Wat bleek? Toen de wegenwachtmeneer lucht in de band deed, werd meteen duidelijk dat het spijkergat de boosdoener was… daar kwam VEEL lucht uit… het sissen kon je op twee meter afstand nog horen. Midden in hartje Amsterdam. 🙂

Hij maakte vervolgens het gat groter om een prop in de band te krijgen, de enige oplossing die voorhanden was. Daarmee ben ik vervolgens naar Rotterdam gereden, met 80km per uur, en het betekent dus dat ik nu wél een nieuwe band moet kopen, a 179 EUR… En dat ik daarvoor dus weer terug moet naar Schijndel in feite. En dat ik dus voor niks betaald heb en nu feitelijk met extra kosten zit…

En om het nog leuker te maken.. toen ik thuis kwam lag er post… een boete van 176 (!!!) EUR voor te hard rijden drie dagen terug… stuk op de A4 bij Den Haag, waar je de ene kant op altijd 120 mag en de andere kant op maar 100, terwijl de weg aan beide kanten even breed is. Op het 100km stuk had ik 126km/u gereden. Bah.

Ik heb niet echt mijn jaar geloof ik.

Anyhow… de tip voor Honda Assistance heeft me dus in ieder geval thuis gebracht (dank voor die tip en voor alle andere aangeboden hulp iedereen!!), maar de wegenwacht raadde me ten zeerste aan om NIET met de prop te rijden tenzij het echt noodzakelijk was (om thuis te komen dus). Dus morgen moet ik met de auto naar Amsterdam, dus ook weer extra geld voor parkeren… gelukkig heel goedkoop daar.. kuch.

Dus tja. Bah. 🙁


3 responses to “Nog meer motorpech..”

  1. Kirsten,
    Goede tip BNR luisteren. Dan weet je dat na het aquaduct bij hm 21,0 een groen busje staat. Ik heb deze drie dagen geleden nog gemeld via 020-515 8 515.
    Daar staan ze de afgelopen weken zeer regelmatig (meerdere keren per week).

  2. Een lekke band moet je helaas vervangen. Er zijn heel wat mensen die het aan durven om met een prop of andere vorm van reparatie in de band te rijden. Maar het geeft mij geen prettig idee om 150 te rijden met een band die niet helemaal meer goed is. Jouw reparatie die faalt is daar het bewijs van. Het is niet ondeugdelijk gerepareerd, maar een reparatie werkt gewoon niet altijd. Daarom is het verstandig om een nieuwe band te kopen. Het is even zuur, maar het is wel het beste.

    Ik heb ongeveer 120.000 km op een motor doorgebracht en ik heb gister ook mijn eerste lekke band gekregen. Helaas hoort het bij rondrijden op met-lucht-gevulde-rubberen-banden, het risico van een lekke band.

    Je moet voor een nieuwe band een flink bedrag neertellen. Je kan even shoppen. Er zijn hier en daar wat fora (niet alleen M-F) waar ze kennis delen. Je hebt ook een kans om een andere/betere band er onder te leggen. Google en gij zult vinden. Ik vind een nieuwe voorband voor 125 euro en een set voor 300.

    En zeuren dat je zoveel pech hebt? Kom op zeg. Je blog krijgt zo wel een hele negatieve tint. Als motorrijden zo duur is, dan stop je er toch mee? Ow nee, want je vind het wel leuk… Uit dat dan ook eens.

  3. Een dag na mij een lekke band krijgen? Straks ga je me nog vertellen dat je Airport ook stuk is, je je oordopjes bent kwijtgeraakt en eh… hee… grappig… ik weet ineens niet meer wat er nou allemaal stuk is gegaan lately. Mooi. 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *