Verkeersveiligheid in China


‘Mijn taxichauffeur maakte mijn gordel weer los’, klaagde Barbara gisteren. Vorige week had Aniek een zelfde soort ervaring. Toen zij haar gordel vast wilde maken, gebaarde de chauffeur dat ze dat vooral niet moest doen. Waarom taxichauffeurs tegen het dragen van gordels zijn, is ons (nog) niet duidelijk.

Verkeersveiligheid en China zijn twee woorden die niet bij elkaar passen. Met name hier in Taiyuan wordt soms krankzinnig gereden. Spookrijden is de normaalste zaak van de wereld, voetgangers zijn een soort mikpunten (met name op zebrapaden) en verkeerslichten zijn er nauwelijks. Ik blijf me er dan ook over verbazen dat ik zo weinig auto’s met blikschade zie. Want elke paar meter is er weer een auto, bus, fiets of brommer die ineens van baan verwisselt zonder richting aan te geven. Het heeft al 1000 keer slechts een milimeter gescheeld of we hadden een aanrijding met de touringcar waarmee we regelmatig rondrijden. Toch heb ik in 2,5 week tijd pas drie ongelukken gezien. Een oudere man op een brommer die was aangereden (geen persoonlijk letsel), een aanrijding tussen een bestelbusje en een auto (alleen blikschade) en ergens op een ‘snelweg’ een vrachtwagen die in de berm was gekanteld (ook alleen blikschade zo te zien). Toch kon ik me niet voorstellen dat er geen serieuzere ongelukken gebeuren. En inderdaad. Schrik niet:

In 2005 waren 770.000 geregistreerde verkeersongelukken in China, met 110.000 doden en 560.000 gewonden. Dat betekent dat er ongeveer 300 doden per dag vallen in het Chinese verkeer. Voor 2006 staat de teller nu al op 34.861 doden. En het is pas 10 mei. Elk jaar neemt het aantal verkeersdoden in China met 10 procent toe.

Van Taiyuan -de stad waar ik nu zit- zijn zo snel niet zo veel gegevens te vinden. In 1998 (dus in de prehistorie, bij wijze van spreken) waren er 1.250 gereigistreerde ongelukken, met 248 doden en 1.079 gewonden. Als er toen al 248 doden waren, dan wil ik niet eens weten hoe erg het nu is! Waarschijnlijk is er nu elke dag een ongeluk met dodelijke afloop in deze stad…

‘Maar er zijn 1,3 miljard Chinezen, dus dan valt het relatief gezien vast wel mee’, hoor ik sommige lezers denken. Nee het valt niet mee. Relatief gezien zijn er bijvoorbeeld acht keer meer (dodelijke) ongelukken dan in Amerika. Of in vergelijking met Nederland: 8,5 doden per 100.000 inwoners versus 5,1 doden per 100.000 inwoners (en bedenk je daarbij dat het aantal mensen met een gemotoriseerd voertuig in Nederland relatief gezien veel groter is dan in China). Een groot deel van de ongevallen in China wordt veroorzaakt door ronduit slecht rijgedrag. En dat kan ik beamen. Chinezen kunnen echt niet rijden (hoewel dat enigszins paradoxaal is als je kijkt naar mijn verwondering over het lage aantal ongelukken gezien de manier waarop er gereden wordt).

Interessante weetjes zijn ook nog dat tussen 1990 en 2000 het aantal gemotoriseerde voertuigen in China is verviervoudigd tot ongeveer 100 miljoen. En in het eerste kwartaal van 2006 zijn er ruim 100% meer auto’s geimporteerd dan in hetzelfde kwartaal in het jaar ervoor. Met name SUV’s doen het hier erg goed. Lang leve het milieu (dus niet meer)!

Afijn, als ik weer eens de stad in ga, dan kijk ik denk ik wat beter uit voordat ik oversteek…

,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *