Campagnetraining in Georgie


Ik ben de afgelopen maanden veelvuldig gevraagd als spreker voor een lezing of discussie of debat. Meestal gaat dat over de Obama campagne, soms over campagnestrategie in het algemeen, al dan niet toegespitst op mediastrategie. Altijd leuk, altijd anders. Een van de dingen die ik ook steeds regelmatiger doe, is campagnetraining geven. De afgelopen twee dagen deed ik dat in Georgie, midden in de caucasus. Ik leerde hier aan Azerbeidzjanen, Armeniers en Georgiers hoe je een campagnestrategie opzet, wat het belang van een centrale boodschap is, welke communicatiemiddelen waar het beste bijpassen, tips en trucs over vrijwilligersmanagement, het hoe en waarom van het gebruik van online social media, noem het maar op.

Het was erg interessant dit keer, omdat de setting nogal ongebruikelijk was: de training moest plaatsvinden in Georgie, omdat het bij elkaar stoppen van Armeniers en Azerbeidzjanen in hun eigen landen nogal politiek gevoelig is. Explosief zelfs, om het wat correcter te zeggen. Maar van politieke onenigheid was hier in Georgie relatief weinig te merken. Er is in die paar dagen heel wat afgefilosofeerd over hoe er permanente vrede gerealiseerd zou kunnen worden in de regio.

De campagnetraining vonden ze gelukkig erg nuttig. Er waren ongeveer 1001 vragen over Obama’s campagnestrategie, en ze wisten de opgedane kennis vrijwel direct in het voordeel van hun lokale situatie te vertalen. Canvasworkshops en SWOT-analyses maken hielpen daar sterk aan mee.

Afijn, ik ga nu even snel een paar uur slaap pakken, voordat ik twee uur de auto in mag richting vliegveld. Wordt zwaar de komende dagen!

, ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *